INTÉZKEDÉSI TERV
A 2020/2021. TANÉVBEN A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN A JÁRVÁNYÜGYI
KÉSZENLÉT IDEJÉN ALKALMAZANDÓ ELJÁRÁSRENDRŐL
A köznevelésben tanuló gyermekek és a munkájukat végző pedagógusok közvetve több millió
állampolgárral vannak napi szintű kapcsolatban. Ezért az esetükben különösen fontos a koronavírus elleni
védekezés minél hatékonyabb megszervezése.
A járványügyi adatok nyomon követése alapján látható, hogy Magyarország jelenleg biztonságos, ezért szeptember elsején a hagyományos nevelés-oktatás megkezdése indokolt. A környező országok besorolása azonban láthatóan változik, a járvány terjedése nehezen kiszámítható, ezért a köznevelési ágazatnak fel kell készülnie a védekezésre és a megelőzésre, továbbá ki kell dolgoznia olyan eljárásrendet, amely megfelelő támpontot nyújt ahhoz, hogy szükség esetén célzott beavatkozásokkal beazonosíthatók és fokozottabban támogathatók legyenek a veszélyeztetett intézmények. A fenti feladatok eredményes végrehajtása céljából, a Nemzeti Népegészségügyi Központtal és az Operatív Törzzsel együttműködve, az alábbi intézkedési tervben foglaltuk össze a szükséges intézkedéseket.
Jelen intézkedési terv (protokoll) módosításig vagy visszavonásig marad érvényben, a módosítására a járványügyi helyzet alakulásától függően, a tapasztalatok figyelembevételével kerül sor. A módosításról az
intézmények tájékoztatást kapnak.
A protokoll bevezetéséről és alkalmazásáról az intézményvezető köteles gondoskodni, a fenntartó feladata a
megvalósítást ellenőrizni.
1. FELKÉSZÜLÉS A NEVELÉSI ÉVRE, TANÉVKEZDÉSRE
1.1 Minden köznevelési intézményben alapos, mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást kell elvégezni.
Az intézmények vezetői ellenőrizzék a takarítások végrehajtását.
1.2 A fertőtlenítő nagytakarítás elvégzése során figyelembe kell venni a Nemzeti Népegészségügyi
Központ (a továbbiakban: NNK) ajánlását, melyet az 1. számú melléklet tartalmaz.
1.3 A fertőtlenítő nagytakarítás és a rendszeres fertőtlenítő takarítás elvégzéséhez szükséges tisztító- és
fertőtlenítő szerek biztosítása a fenntartó feladata. Az Operatív Törzs a tanévkezdéshez szükséges
mennyiséget rendelkezésre bocsátja.
1.4 Az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: OH) honlapján Tanévnyitó 2020 címen aloldalt alakítunk ki,
amelyen keresztül az aktuális szakágazati információk mellett a járvány elleni védekezésre való felkészüléssel kapcsolatos és a köznevelési intézményeket érintő kiemelt híreket, tájékoztatókat,
feladatokat is közzétesszük.
1.5 A hagyományosan az Emberi Erőforrások Minisztériuma (a továbbiakban: EMMI), az OH és a
Klebelsberg Központ együttműködésével megvalósított, személyes megjelenést igénylő tanévnyitó
konferenciák helyett a köznevelési intézmények vezetői online tájékoztatás keretében kapják meg a
tanévkezdéshez szükséges információkat.
2. AZ INTÉZMÉNYEK LÁTOGATÁSA, RENDEZVÉNYEK, KIRÁNDULÁSOK
2.1 A nevelési-oktatási intézményeket kizárólag egészséges, tüneteket nem mutató gyermek, tanuló
látogathatja. Az oktatásban és nevelésben, illetve az intézmények működtetésében csak egészséges
és tünetmentes dolgozó vegyen részt. Kérjük, az intézmények tájékoztassák a szülőket arról, hogy
amennyiben gyermeküknél tüneteket észlelnek, a NNK aktuális eljárásrendje alapján
gondoskodjanak orvosi vizsgálatról. A szülő köteles az iskolát értesíteni, ha a gyermeknél
koronavírus-gyanú vagy igazolt fertőzés van.
2.2 Minden köznevelési intézménynek meg kell tennie a szükséges intézkedéseket az intézményi
csoportosulások megelőzésére a tanév folyamán mind az intézmény területén, mind az intézmény
épülete előtt.
2.3 Az osztálytermekben lehetőség szerint gondoskodni kell a tanulók lazább elhelyezéséről, adott
esetben nagyobb termek vagy egyéb rendelkezésre álló helyiségek bevonásával. A tanítási órákon,
foglalkozásokon a maszk viselése lehetséges, de nem kötelező. A tanulók szellősebb elhelyezése
céljából, amennyiben lehetséges, az oktatáshoz-neveléshez nem szükséges tárgyakat, bútorokat
javasolt a tantermen kívül elhelyezni.
2.4 A közösségi terekben egyszerre csak annyi gyermek, tanuló tartózkodhat, hogy betartható legyen a
1,5 méteres védőtávolság. Szükség esetén a csoportok, osztályok számára elkülönített területeket
lehet kijelölni a közösségi tereken belül. Amennyiben a védőtávolság nem tartható be a közösségi
tereken, úgy az általános iskola felső tagozatában és a középiskolákban az ott tartózkodás idején
javasolt a szájat és orrot eltakaró maszk viselése.
2.5 Az iskolában a csengetési rendet úgy kell kialakítani, hogy az támogassa a tanórák közötti szünetben
a 2.4 pontban jelölt védelmi intézkedések betartását, és elősegítse a védőtávolság megtartását.
2.6 A tantermi oktatás során az osztályok keveredését – amennyiben ez lehetséges – el kell kerülni. A
szaktantermek, nyelvi bontótermek kivételével az osztályok a tanítási nap során használják ugyanazt
a tantermet. Amennyiben ez nem megoldható, az osztályok váltása között a tantermekben
felületfertőtlenítést kell végezni.
2.7 A testnevelésórákat az időjárás függvényében javasolt szabad téren megtartani. Az órák során
mellőzni kell a szoros testi kontaktust igénylő feladatokat. Amennyiben ez mégsem kerülhető el,
akkor ezeket állandó edzőpartnerrel (párokban, kiscsoportokban) kell végezni.
2.8 A megfelelő védőtávolság betartása különösen fontos a mosdókban, illetve az öltözőkben, ezért a
tornaórák előtti és utáni öltözésnél tekintettel kell lenni arra, hogy elkerülhető legyen az öltözőkben
történő csoportosulás.
2.9 A gyakorlati foglalkozások során a 1,5 méteres védőtávolságot biztosítani kell. A gyakorlati
képzéshez használt eszközöket – amennyiben azokat nem károsítja – felületi fertőtlenítőszerrel
tisztítani kell a csoportok váltása között.
2.10 Minden köznevelési intézménynek azt javasoljuk, hogy az első félévben esedékes, nagy
létszámú tanuló vagy pedagógus egyidejű jelenlétével járó (pl.: tanévnyitó ünnepség, bál,
szalagavató, kulturális program) rendezvény megszervezése során tekintettel kell lenni az
alábbiakra:
- az Operatív Törzs által meghatározott létszámkorlát szigorú betartása,
- az alapvető egészségvédelmi intézkedések, szabályok betartása (távolságtartás,
maszkviselés, kézfertőtlenítés, szellőztetés),
- zárttéri helyett szabadtéri rendezvény szervezése,
- a rendezvény kisebb létszámú rendezvényekre bontása és a résztvevők körének
korlátozása.
2.11 Az osztálykirándulásokkal és tanulmányi kirándulásokkal kapcsolatban azok belföldi
megvalósítása lehetséges, de megfontolandó. A külföldre tervezett kirándulásokat, kérjük, belföldi
úticéllal tervezzék át.
2.12 Kérjük, a szülők személyes megjelenésével járó szülői értekezleteket csak a járványügyi
előírások betartása mellett tartsák meg. Amennyiben lehetséges, a szükséges információk e-mailben,
a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben (KRÉTA) vagy az alkalmazott egyéb
intézményi adminisztrációs rendszerben küldött üzenetekkel is eljuttathatók a szülőkhöz.
3. EGÉSZSÉGÜGYI SZEMPONTBÓL BIZTONSÁGOS KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA
3.1 Az intézmények bejáratánál vírusölő hatású kézfertőtlenítőt kell biztosítani, annak használatára fel
kell hívni a figyelmet. Az intézménybe érkezéskor, étkezések előtt és után minden belépő alaposan
mosson kezet vagy fertőtlenítse a kezét (a gyerekek, tanulók esetében inkább javasolt a szappanos
kézmosás).
3.2 A szociális helységekben biztosítani kell a szappanos kézmosási lehetőséget, melyet lehetőség
szerint vírusölő hatású kézfertőtlenítési lehetőséggel kell kiegészíteni.
Kéztörlésre papírtörlők biztosítása szükséges, textil törölköző használata kifejezetten kerülendő.
3.3 Kiemelt figyelmet kell fordítani az alapvető higiénés szabályok betartása. Az egyes tevékenységeket
megelőzően és azokat követően szappanos kézmosással vagy alkoholos kézfertőtlenítéssel kell
biztosítani a személyes tisztaságot.
3.4 A személyi higiéne alapvető szabályairól a gyermekek, tanulók kapjanak részletes, az adott
korosztálynak megfelelő szintű tájékoztatást. A gyermekeknek tanítsák meg az úgynevezett
köhögési etikettet: papír zsebkendő használata köhögéskor, tüsszentéskor, majd a használt
zsebkendő szemetes kukába dobása és alapos kézmosás, esetleg kézfertőtlenítés.
3.5 A köhögéssel, tüsszentéssel a különböző felületekre került vírus inaktiválása érdekében fokozottan
ügyelni kell az intézmény tisztaságára, a napi többszöri fertőtlenítő takarítás (termekben, a folyosókon és a szociális helységekben) elvégzésére. A fertőtlenítő takarítás során kiemelt
figyelmet kell fordítani arra, hogy a kézzel gyakran érintett felületek (ilyenek a padok, asztalok,
székek, az ajtó-, ablakkilincsek, korlátok, villany- és egyéb kapcsolók, informatikai eszközök
(billentyűzet, monitor, egér, egérpad, stb.), mosdók csaptelepei, WC lehúzók, stb.) valamint a padló
és a mosható falfelületek vírusölő hatású szerrel fertőtlenítésére kerüljenek.
3.6 A takarítást, fertőtlenítést úgy kell megszervezni, hogy az a gyermekek, tanulók egészségét ne
veszélyeztesse. A takarítást végző dolgozók részére a felhasznált szernek megfelelő védőeszköz
biztosítása és azok viselése szükséges.
3.7 Zárt térben a kórokozók koncentrációjának csökkentése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani a
folyamatos vagy rendszeres, fokozott intenzitású természetes szellőztetésre, mely vonatkozik
minden zárt térre, így a folyosókra, valamint a szociális helyiségekre is. A helyiségek ablakát
időjárás és környező forgalom függvényében lehetőség szerint nyitva kell tartani.
3.8 Mesterséges szellőztetés esetén amennyiben nyithatóak az ablakok, javasolt a minél gyakoribb,
nyitott ablakokon keresztüli természetes szellőztetés egyidejű alkalmazása. Amennyiben az ablakok
nem nyithatóak, úgy egyéb úton kell biztosítani a folyamatos friss levegőellátást, és kerülni kell a
használt levegő visszakeverését a rendszerbe. A légtechnikai eszközök használatával kapcsolatos
NNK ajánlást a 2. számú melléklet tartalmazza.
3.9 Az óvodában, iskolában használt játékok, sporteszközök, játszótéri eszközök felületét rendszeresen
fertőtleníteni kell.
4. ÉTKEZTETÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
4.1 Fokozottan kell ügyelni az étkezés helyszínének tisztaságára, a rendszeres fertőtlenítésére. A
felületek tisztításakor ügyelni kell a környezet vírusmentességének a megőrzésére, a
munkafolyamatok megfelelő szétválasztásával, valamint gyakoribb fertőtlenítéssel.
4.2 Étkezés előtt és után kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermekek alapos szappanos kézmosására
vagy kézfertőtlenítésére.
4.3 Az étkezéseket úgy kell megszervezni, hogy az osztályok, óvodai csoportok keveredése elkerülhető
legyen, sorban állás esetén a védőtávolság betartható legyen.
4.4 Az étteremben az asztalokon elhelyezett, közös használatú eszközök tisztántartására, fertőtlenítésére
fokozottan kell figyelni, átmenetileg célszerűbb kis, egyéni igények biztosításával kiváltani
használatukat. Ha ez nem megoldható, az eszközöket megfelelő számban kell kihelyezni, azok más
asztalhoz átadásának elkerülése érdekében.
4.5 Ajánlott a biztonságos hőkezeléssel (legalább 2 percen át tartó 72°C-os maghőmérsékletet, vagy az
étel minden pontján legalább 75°C-ot biztosít) készíthető ételek étlapon tartása. Kiemelten fontos a
zöldségek, gyümölcsök alapos folyóvizes lemosása. A nyers, kellően nem tisztítható alapanyagot
tartalmazó ételek feltálalása kerülendő.
4.6 Rendkívül fontos a gyermekek által használt edények, evőeszközök, poharak, tálcák megfelelő
hatásfokú fertőtlenítő mosogatása, a tiszta evőeszközök, poharak, tányérok, tálcák cseppfertőzéstől védett tárolása, önkiszolgáló rendszerben történő tálalásnál az evőeszközök, tányérok, poharak
gyermekek általi tapogatásának elkerülése, pl.: evőeszközök szalvéták egyéni csomagolásával. A
kenyérkosarak tisztítása, a bennük elhelyezett kendők cseréje minden használatot követően indokolt.
A textíliák gépi úton történő fertőtlenítő mosása ajánlott.
4.7 Az étkeztetést végző személyzet számára vírusölő hatású, alkoholos kézfertőtlenítő szert kell
biztosítani, és annak rendszeres használatára fokozott hangsúlyt kell fektetni. Az étterem
üzemeltetőjének felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza és
betegség gyanúja esetén intézkedjen.
5. KÜLFÖLDRŐL ÉRKEZŐ KOLLÉGIUMI TANULÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
5.1 A külföldön tartózkodó, kollégiumban lakó tanulók számára javasoljuk, hogy legkésőbb augusztus
28-ig érkezzenek meg a kollégiumokba.
5.2 Amennyiben a tanuló sárga, illetve piros besorolású országból érkezik, a határátlépéskor házi
karanténban tartózkodásra kötelezik, ezért a kollégium biztosítsa a tanuló elkülönített elhelyezését és
ellátását. A tanulók tesztelését az NNK honlapján közzétett, erre kijelölt laboratóriumokban lehet
elvégezni. Mivel a tanuló jogszabályi kötelezettségének tesz eleget, ezért a tesztelés pénzügyi és
adminisztratív terheit az állam viseli.
5.3 A kollégiumi tanulók esetében a kollégiumnak biztosítania kell a megfelelő elkülönítést addig, amíg
a negatív teszteredmények rendelkezésre nem állnak.
5.4 A külföldről érkező tanuló Magyarországra való belépése az aktuális szabályok alapján lehetséges:
beléphet a magyar állampolgár, vagy a magyar állampolgárokkal egy megítélés alá eső külföldi
állampolgár. A magyar állampolgárokkal egy megítélés alá esik, vagyis az országba való belépés
szempontjából magyar állampolgárként kell kezelni azt is, aki magyar állampolgár családtagja, vagy
Magyarországon állandó tartózkodásra jogosult, valamint az ő családtagjaik, továbbá aki az
idegenrendészeti hatóság által kiadott, 90 napot meghaladó tartózkodásra jogosító engedéllyel
rendelkezik. Szintén karantén nélkül léphet az országba a határ 30 km-es sávjából ingázó tanuló.
6. KOLLÉGIUMI ELHELYEZÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
6.1 A kollégiumokba/diákotthonokba kizárólag egészséges, új típusú koronavírus megbetegedés
tüneteket nem mutató, magát egészségesnek érző személy költözhet be. A beköltözésénél a tünetek
esetleges meglétéről ki kell kérdezni a beköltöző tanulókat. Ennek dokumentálása és testhőmérés
szükséges.
6.2 A kollégiumokban/diákotthonokban lakó tanulók figyelmét fel kell hívni, hogy ha bármilyen
betegségre utaló panaszuk van, azt azonnal jelezzék a nevelőtanárnak. A tanulók
egészségvédelméért a kollégiumi/diákotthon a felelős a szülő helyett, ezért a lakókat naponta
kikérdezik(szóban) egészségi állapotukról és szükség szerint, panaszok esetén testhőmérséklet
mérést végeznek rajtuk, amit eltérés esetén dokumentálnak. A koronavírus megbetegedés tüneteit
mutató személyt azonnal el kell különíteni.
6.3 A beköltözési folyamatot úgy kell megszervezni térben és időben, hogy a minimum 1,5 méteres
védőtávolság folyamatosan betartásra kerüljön.
6.4 Az elhelyezés során törekedni kell arra, hogy az azonos tantermi órákat látogató tanulók kerüljenek
egy-egy kollégiumi szobában elhelyezésre.
6.5 A szobákban a létszámot a rendelkezésre álló férőhelyek kihasználására törekedve, a megfelelő
higiénés szabályok betartása mellett kell meghatározni. A kollégiumban/diákotthonban, ha zárt
térben rendezvény van, vagy több személy együttesen tartózkodik és a 1,5 méteres védőtávolság
nem tartható, a maszk használata javasolt. A közös használatú helyiségekben, így a konyhában és az
egészségügyi, fürdő- és illemhelyiségekben is térben és időben lehetőség szerint tartsák be a
bentlakók a távolságtartás szabályait.
6.6 Kollégiumonként/diákotthononként a férőhelyek 5%-át üresen kell tartani, elkülönítési és hatósági
karantén helyszín céljából. A pihenőterek, közös használatú helyiségek (bel- és kültéren egyaránt)
berendezéseinek számát szükség szerint csökkenteni kell a zsúfoltság elkerülése érdekében.
6.7 A közös használatú helyiségeket fokozottan kell takarítani és ajánlott rendszeresen fertőtleníteni. A
közösségi helyeknél virucid hatású kézfertőtlenítő készüléket kell elhelyezni, melyet folyamatosan
fel kell tölteni.
6.8 A kollégiumi/diákotthoni karanténban elhelyezett tanulók ellátását a járványügyi szabályoknak
megfelelően kell megszervezni.
6.9 Fertőzésgyanú esetére egy riasztási protokoll kialakítása szükséges, melynek segítségével az érintett
elkülönítése a lehető leggyorsabban megvalósul. Ezzel párhuzamosan az NNK honlapján elérhető
általános eljárásrend alapján szükséges az azonnali intézkedések megtétele.
7. ISKOLA EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS SZABÁLYAI
7.1 Az iskolai szűrővizsgálatok és az iskola-egészségügyi ellátás során az egyéb egészségügyi ellátásra
vonatkozó szabályokat szükséges betartani. Ennek megfelelően, amennyiben az egészségügyi
ellátás korlátozásának elrendelésére nem kerül sor, a szűrővizsgálatokat, és egyéb feladatokat
maradéktalanul el kell végezni.
7.2 A járványügyi készültség időszakában az iskola-egészségügyi ellátás védőnői vonatkozásban az
iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX.3.) NM rendelet 3. sz. melléklete, az egyeztetett
munkaterv, az oktatási intézményekre vonatkozó, valamint a járványügyi helyzetnek megfelelő
eljárásrend alapján történik, mely feltételezi a pedagógus, a védőnő, az iskolaorvos és a tanuló
folyamatos együttműködését.
7.3 A személyes találkozást igénylő teendők esetében – védőnői szűrővizsgálatok, tisztasági
vizsgálatok, védőoltások, védőnői fogadóóra – a feladatok elvégzése a fenti járványügyi
óvintézkedések (személyi higiéné, a használt eszközök fertőtlenítése, szellőztetés, zsúfoltság
kerülése, maszkhasználat) figyelembe vételével történik. A megfelelő szervezéssel (időbeli ütemezés, pontos időpont megadásával) az eltérő osztályokban tanulók közötti találkozások számát
csökkenteni kell.
7.4 Az egészségügyi ellátás során be kell tartani az infekciókontroll szabályokat (a koronavírustól
függetlenül is), különös tekintettel az új koronavírus járvánnyal kapcsolatban az NNK által kiadott, a
járványügyi és infekciókontroll szabályokat tartalmazó Eljárásrendben részletezett utasításokat. A
szűrővizsgálatok helyszínén (iskolaorvosi rendelő/védőnői szoba/szűrővizsgálati helyiség, védőnői
tanácsadó) biztosítani kell a szappanos kézmosás és a kézfertőtlenítés lehetőségét, gondoskodni kell
a fertőtlenítőszeres takarításról és a gyakori szellőztetésről.
7.5 Amennyiben az egészségügyi ellátás során a gyermeknél fertőzés tünetei észlelhetők, jelen
tájékoztató „Teendők beteg személy esetén” pontja szerinti intézkedések megtétele szükséges, mely
egyidejűleg kiegészítendő a vizsgálatok felfüggesztésével, a helyiség és az eszközök
fertőtlenítésével, és alapos szellőztetéssel.
8. TANULÓI HIÁNYZÁSOK KEZELÉSE
8.1 Annak a tanulónak az iskolai hiányzását, aki a vírusfertőzés szempontjából veszélyeztetett csoportba
tartozik tartós betegsége (például szív-érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, légzőszervi
megbetegedések, rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj- és vesebetegségek) vagy például
immunszupprimált állapota miatt, erről orvosi igazolással rendelkezik, és azt bemutatja, esetleges
hiányzását igazolt hiányzásnak kell tekinteni. Igazolt hiányzásnak tekintendő továbbá, ha a gyermek,
a tanuló hatósági karanténba kerül a részére előírt karantén időszakára.
8.2 Ezen időszakban a tanuló az otthona elhagyása nélkül, a pedagógusokkal egyeztetett kapcsolattartási
és számonkérési forma mellett részt vehet az oktatásban.
8.3 A gyermek, a tanuló távolmaradásával kapcsolatos valamennyi szabály a nevelési-oktatási
intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.)
EMMI rendeletben foglaltak szerint érvényes, azok betartása szerint szükséges eljárni.
9. TEENDŐK BETEG SZEMÉLY ESETÉN
9.1 Amennyiben egy gyermeknél, pedagógusnál, vagy egyéb dolgozónál fertőzés tünetei észlelhetők,
haladéktalanul el kell őt különíteni, egyúttal értesíteni kell az iskolaegészségügyi orvost, aki az
érvényes eljárásrend szerint dönt a további teendőkről. Gyermek esetén a szülő/gondvisdelő
értesítéséről is gondoskodni kell, akinek a figyelmét fel kell hívni arra, hogy feltétlenül keressék meg
telefonon a gyermek háziorvosát/házi gyermekorvosát. Azt követően az orvos utasításainak alapján
járjanak el.
9.2 A beteg gyermek felügyeletét ellátó személynek kesztyű és maszk használata kötelező.
9.3 Amennyiben felmerül a COVID-19 fertőzés gyanúja, fontos, hogy megfelelő felkészültséggel
rendelkező egészségügyi dolgozó kerüljön értesítésre. A háziorvos, házi gyermekorvos, illetve a
kezelőorvos jogosult a COVID-19 fertőzés gyanújára vonatkozóan nyilatkozni. Amennyiben fennáll
a gyanú, nekik kötelességük az NNK által kiadott aktuális eljárásrendnek megfelelően ellátni a beteggel kapcsolatos teendőket.
9.4 A gyermek az iskolába – hasonlóan más megbetegedésekhez – kizárólag orvosi igazolással térhet
vissza, melyet az intézmények el kell fogadnia, azt saját hatáskörben nem bírálhatja felül.
9.5 Amennyiben krónikus betegséggel élő gyermek az új koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt
speciális eljárást, védelmet igényel, erről a kezelőorvosnak kell döntenie, mely alapján a szükséges
intézkedéseket meg kell tenni.
10. INTÉZKEDÉSEK FERTŐZÉSSEL ÉRINTETT INTÉZMÉNYEK ESETÉBEN
10.1 Annak érdekében, hogy szükség esetén minden iskola felkészült legyen a munkarend
átalakítására, a nevelőtestületnek ki kell dolgoznia a saját protokollját és bevezetésére fel kell
készülnie. Ehhez kövessék az intézmények az Oktatási Hivatal honlapján közzétételre kerülő
módszertani ajánlást.
10.2 Az NNK - a területi népegészségügyi hatóság, azaz a Megyei/Fővárosi Kormányhivatal
népegészségügyi feladatkörben eljáró járási/kerületi hivatala által elvégzett járványügyi vizsgálat és
kontaktkutatás eredménye alapján - az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárságát tájékoztatja
azon köznevelési intézmények, illetve feladat ellátási helyek alapadatairól, amelyekről
bebizonyosodik, hogy az intézménnyel jogviszonyban álló tanuló, pedagógus vagy egyéb személy
tesztje koronavírus-pozitív.
10.3 Az adatok alapján az EMMI és az NNK közösen megvizsgálja, hogy szükséges-e elrendelni
az intézményben más munkarendet. Az intézményben a tantermen kívüli, digitális munkarend
bevezetéséről az Operatív Törzs dönt. Az intézmény a jogszabályok alapján arra jogosult szervtől
haladéktalanul tájékoztatást kap a döntésről. Az átállást okozó állapot megszűnése után az
intézmény jelzést kap arra, hogy térjen vissza a normál munkarend szerinti oktatás folytatására. A
további népegészségügyi döntéseket az NNK és az érintett szervezetek hozzák meg és hajtják végre.
10.4 A tantermen kívüli, digitális munkarendben a nevelés-oktatás, a tanulási folyamat
ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem
igénylő kapcsolatában – elsősorban digitális eszközök alkalmazásával – történik. A tanulók a
tantermen kívüli, digitális munkarend elrendelését követő naptól az iskolát oktatási célból nem
látogathatják.
10.5 Amennyiben egy nevelési-oktatási intézményben átmenetileg elrendelésre kerül a tantermen
kívüli, digitális munkarend, a gyermekfelügyeletet az érintett intézményben meg kell szervezni a
szülők támogatása érdekében. Amennyiben az intézményben objektív okokból nem szervezhető
meg a gyermekfelügyelet, arról a tankerületi központ gondoskodik.
10.6 A gyermekfelügyelet során a gyermekétkeztetési feladat ellátójának változatlanul
biztosítania kell a gyermekétkeztetést.
INTÉZKEDÉSI TERV
A 2020/2021. TANÉVBEN A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKBEN A JÁRVÁNYÜGYI
KÉSZENLÉT IDEJÉN ALKALMAZANDÓ ELJÁRÁSRENDRŐL
2. verzió (változásokkal egységes szerkezetben)
2020. szeptember 7.
Jelen intézkedési terv újabb módosításig vagy visszavonásig marad érvényben, a módosítására a
járványügyi helyzet alakulásától függően, a tapasztalatok figyelembevételével kerül sor. A módosításról az
intézmények tájékoztatást kapnak.
A protokoll bevezetéséről és alkalmazásáról az intézményvezető köteles gondoskodni, a fenntartó feladata a
megvalósítást ellenőrizni.
1. FELKÉSZÜLÉS A NEVELÉSI ÉVRE, TANÉVKEZDÉSRE
1.1 Minden köznevelési intézményben időszakonként alapos, mindenre kiterjedő fertőtlenítő takarítást
kell elvégezni. Az intézmények vezetői ellenőrizzék a takarítások végrehajtását.
1.2 A fertőtlenítő nagytakarítás elvégzése során figyelembe kell venni a Nemzeti Népegészségügyi
Központ (a továbbiakban: NNK) ajánlását, melyet az 1. számú melléklet tartalmaz.
1.3 A fertőtlenítő nagytakarítás és a rendszeres fertőtlenítő takarítás elvégzéséhez szükséges tisztító- és
fertőtlenítő szerek biztosítása a fenntartó feladata. Az Operatív Törzs a tanévkezdéshez szükséges
mennyiséget rendelkezésre bocsátja.
1.4 Az Oktatási Hivatal (a továbbiakban: OH) honlapján Tanévnyitó 2020 címen aloldalt alakítottunk ki,
amelyen keresztül az aktuális szakágazati információk mellett a járvány elleni védekezésre való
felkészüléssel kapcsolatos és a köznevelési intézményeket érintő kiemelt hírek, tájékoztatók
elérhetők.
2. AZ INTÉZMÉNYEK LÁTOGATÁSA, RENDEZVÉNYEK, KIRÁNDULÁSOK
2.1 A nevelési-oktatási intézményeket kizárólag egészséges, tüneteket nem mutató gyermek, tanuló
látogathatja. Az oktatásban és nevelésben, illetve az intézmények működtetésében csak egészséges
és tünetmentes dolgozó vegyen részt. Kérjük, az intézmények tájékoztassák a szülőket arról, hogy
amennyiben gyermeküknél tüneteket észlelnek, a NNK aktuális eljárásrendje alapján gondoskodjanak orvosi vizsgálatról. A szülő köteles az iskolát értesíteni, ha a gyermeknél
koronavírus-gyanú vagy igazolt fertőzés van. Az a gyermek, tanuló vagy pedagógus, aki bármilyen
betegség miatt otthon maradt, a háziorvos, a kezelőorvos igazolásával vagy kórházi zárójelentéssel
mehet újra az intézménybe. Hatósági házi karantén esetén a járványügyi hatóság által kiadott, a
járványügyi megfigyelést feloldó határozatot szükséges bemutatni.
2.2 Minden köznevelési intézménynek meg kell tennie a szükséges intézkedéseket az intézményi
csoportosulások megelőzésére a tanév folyamán mind az intézmény területén, mind az intézmény
épülete előtt.
2.3 Az osztálytermekben lehetőség szerint gondoskodni kell a tanulók lazább elhelyezéséről, adott
esetben nagyobb termek vagy egyéb rendelkezésre álló helyiségek bevonásával. A tanítási órákon,
foglalkozásokon a maszk viselése lehetséges, de nem kötelező. A tanulók szellősebb elhelyezése
céljából, amennyiben lehetséges, az oktatáshoz-neveléshez nem szükséges tárgyakat, bútorokat
javasolt a tantermen kívül elhelyezni.
2.4 A közösségi terekben egyszerre csak annyi gyermek, tanuló tartózkodhat, hogy betartható legyen a
1,5 méteres védőtávolság. Szükség esetén a csoportok, osztályok számára elkülönített területeket
lehet kijelölni a közösségi tereken belül. Amennyiben a védőtávolság nem tartható be a közösségi
tereken, úgy az általános iskola felső tagozatában és a középiskolákban az ott tartózkodás idején
javasolt a szájat és orrot eltakaró maszk viselése.
2.5 Az iskolában a csengetési rendet úgy kell kialakítani, hogy az támogassa a tanórák közötti szünetben
a 2.4 pontban jelölt védelmi intézkedések betartását, és elősegítse a védőtávolság megtartását.
2.6 A tantermi oktatás során az osztályok keveredését – amennyiben ez lehetséges – el kell kerülni. A
szaktantermek, nyelvi bontótermek kivételével az osztályok a tanítási nap során használják ugyanazt
a tantermet. Amennyiben ez nem megoldható, az osztályok váltása között a tantermekben
felületfertőtlenítést kell végezni.
2.7 A testnevelés órákat az időjárás függvényében javasolt szabad téren megtartani. Az órák során
mellőzni kell a szoros testi kontaktust igénylő feladatokat. Amennyiben ez mégsem kerülhető el,
akkor ezeket állandó edzőpartnerrel (párokban, kiscsoportokban) kell végezni.
2.8 A megfelelő védőtávolság betartása különösen fontos a mosdókban, illetve az öltözőkben, ezért a
tornaórák előtti és utáni öltözésnél tekintettel kell lenni arra, hogy elkerülhető legyen az öltözőkben
történő csoportosulás.
2.9 A gyakorlati foglalkozások során a 1,5 méteres védőtávolságot biztosítani kell. A gyakorlati
képzéshez használt eszközöket – amennyiben azokat nem károsítja – felületi fertőtlenítőszerrel
tisztítani kell a csoportok váltása között.
2.10 Minden köznevelési intézménynek azt javasoljuk, hogy az első félévben esedékes, nagy
létszámú tanuló vagy pedagógus egyidejű jelenlétével járó (pl.: tanévnyitó ünnepség, bál,
szalagavató, kulturális program) rendezvényt halasszák későbbre, vagy megszervezése során
legyenek tekintettel az alábbiakra:
- az Operatív Törzs által meghatározott létszámkorlát szigorú betartása,
- az alapvető egészségvédelmi intézkedések, szabályok betartása (távolságtartás,
maszkviselés, kézfertőtlenítés, szellőztetés),
- zárttéri helyett szabadtéri rendezvény szervezése,
- a rendezvény kisebb létszámú rendezvényekre bontása és a résztvevők körének korlátozása.
2.11 Az osztálykirándulásokkal és tanulmányi kirándulásokkal kapcsolatban azok belföldi
megvalósítása lehetséges, de megfontolandó. A külföldre tervezett kirándulásokat, kérjük, belföldi
úticéllal tervezzék át.
2.12 Kérjük, a szülők személyes megjelenésével járó szülői értekezleteket csak a járványügyi
előírások betartása mellett tartsák meg. Amennyiben lehetséges, a szükséges információk e-mailben,
a Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszerben (KRÉTA) vagy az alkalmazott egyéb
intézményi adminisztrációs rendszerben küldött üzenetekkel is eljuttathatók a szülőkhöz.
2.13 Szülő, kísérő nem léphet be az iskolába, csak az intézményvezető előzetes engedélyével,
illetve kifejezetten szülők részére szervezett programon való részvétel céljából.
2.14 Az őszi úszásoktatást fel kell függeszteni a köznevelési intézményekben, és tavaszra vagy
későbbi évfolyamokra kell átütemezni.
2.15 Az általános és középiskolákban a délutáni (nem tanórai) iskolai sportfoglalkozásokat és
sportköröket, valamint az iskolai kórus/énekkar próbáit átmenetileg javasoljuk felfüggeszteni.
3. EGÉSZSÉGÜGYI SZEMPONTBÓL BIZTONSÁGOS KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA
3.1 Az intézmények bejáratánál vírusölő hatású kézfertőtlenítőt kell biztosítani, annak használatára fel
kell hívni a figyelmet. Az intézménybe érkezéskor, étkezések előtt és után minden belépő alaposan
mosson kezet vagy fertőtlenítse a kezét (a gyerekek, tanulók esetében inkább javasolt a szappanos
kézmosás).
3.2 A szociális helyiségekben biztosítani kell a szappanos kézmosási lehetőséget, melyet lehetőség
szerint vírusölő hatású kézfertőtlenítési lehetőséggel kell kiegészíteni.
Kéztörlésre papírtörlők biztosítása szükséges, textil törölköző használata kifejezetten kerülendő.
3.3 Kiemelt figyelmet kell fordítani az alapvető higiénés szabályok betartása. Az egyes tevékenységeket
megelőzően és azokat követően szappanos kézmosással vagy alkoholos kézfertőtlenítéssel kell
biztosítani a személyes tisztaságot.
3.4 A személyi higiéné alapvető szabályairól a gyermekek, tanulók kapjanak részletes, az adott
korosztálynak megfelelő szintű tájékoztatást. A gyermekeknek tanítsák meg az úgynevezett
köhögési etikettet: papír zsebkendő használata köhögéskor, tüsszentéskor, majd a használt
zsebkendő szemetes kukába dobása és alapos kézmosás, esetleg kézfertőtlenítés.
3.5 A köhögéssel, tüsszentéssel a különböző felületekre került vírus inaktiválása érdekében fokozottan
ügyelni kell az intézmény tisztaságára, a napi többszöri fertőtlenítő takarítás (termekben, a
folyosókon és a szociális helyiségekben) elvégzésére. A fertőtlenítő takarítás során kiemelt
figyelmet kell fordítani arra, hogy a kézzel gyakran érintett felületek (ilyenek a padok, asztalok,
székek, az ajtó-, ablakkilincsek, korlátok, villany- és egyéb kapcsolók, informatikai eszközök
(billentyűzet, monitor, egér, egérpad, stb.), mosdók csaptelepei, WC lehúzók, stb.) valamint a padló
és a mosható falfelületek vírusölő hatású szerrel fertőtlenítésére kerüljenek.
3.6 A takarítást, fertőtlenítést úgy kell megszervezni, hogy az a gyermekek, tanulók egészségét ne veszélyeztesse. A takarítást végző dolgozók részére a felhasznált szernek megfelelő védőeszköz
biztosítása és azok viselése szükséges.
3.7 Zárt térben a kórokozók koncentrációjának csökkentése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani a
folyamatos vagy rendszeres, fokozott intenzitású természetes szellőztetésre, mely vonatkozik
minden zárt térre, így a folyosókra, valamint a szociális helyiségekre is. A helyiségek ablakát
időjárás és környező forgalom függvényében lehetőség szerint nyitva kell tartani.
3.8 Mesterséges szellőztetés esetén amennyiben nyithatóak az ablakok, javasolt a minél gyakoribb,
nyitott ablakokon keresztüli természetes szellőztetés egyidejű alkalmazása. Amennyiben az ablakok
nem nyithatóak, úgy egyéb úton kell biztosítani a folyamatos friss levegőellátást, és kerülni kell a
használt levegő visszakeverését a rendszerbe. A légtechnikai eszközök használatával kapcsolatos
NNK ajánlást a 2. számú melléklet tartalmazza.
3.9 Az óvodában, iskolában használt játékok, sporteszközök, játszótéri eszközök felületét rendszeresen
fertőtleníteni kell.
4. ÉTKEZTETÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
4.1 Fokozottan kell ügyelni az étkezés helyszínének tisztaságára, a rendszeres fertőtlenítésére. A
felületek tisztításakor ügyelni kell a környezet vírusmentességének a megőrzésére, a
munkafolyamatok megfelelő szétválasztásával, valamint gyakoribb fertőtlenítéssel.
4.2 Étkezés előtt és után kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermekek alapos szappanos kézmosására
vagy kézfertőtlenítésére.
4.3 Az étkezéseket úgy kell megszervezni, hogy az osztályok, óvodai csoportok keveredése elkerülhető
legyen, sorban állás esetén a védőtávolság betartható legyen.
4.4 Az étteremben az asztalokon elhelyezett, közös használatú eszközök tisztántartására, fertőtlenítésére
fokozottan kell figyelni, átmenetileg célszerűbb kis, egyéni igények biztosításával kiváltani
használatukat. Ha ez nem megoldható, az eszközöket megfelelő számban kell kihelyezni, azok más
asztalhoz átadásának elkerülése érdekében.
4.5 Ajánlott a biztonságos hőkezeléssel (legalább 2 percen át tartó 72°C-os maghőmérsékletet, vagy az
étel minden pontján legalább 75°C-ot biztosít) készíthető ételek étlapon tartása. Kiemelten fontos a
zöldségek, gyümölcsök alapos folyóvizes lemosása. A nyers, kellően nem tisztítható alapanyagot
tartalmazó ételek feltálalása kerülendő.
4.6 Rendkívül fontos a gyermekek által használt edények, evőeszközök, poharak, tálcák megfelelő
hatásfokú fertőtlenítő mosogatása, a tiszta evőeszközök, poharak, tányérok, tálcák cseppfertőzéstől
védett tárolása, önkiszolgáló rendszerben történő tálalásnál az evőeszközök, tányérok, poharak
gyermekek általi tapogatásának elkerülése, pl.: evőeszközök szalvéták egyéni csomagolásával. A
kenyérkosarak tisztítása, a bennük elhelyezett kendők cseréje minden használatot követően indokolt.
A textíliák gépi úton történő fertőtlenítő mosása ajánlott.
4.7 Az étkeztetést végző személyzet számára vírusölő hatású, alkoholos kézfertőtlenítő szert kell
biztosítani, és annak rendszeres használatára fokozott hangsúlyt kell fektetni. Az étterem üzemeltetőjének felelőssége, hogy a dolgozók egészségi állapotát fokozottan monitorozza és
betegség gyanúja esetén intézkedjen.
4.8 Az éttermi étkeztetés során igyekezzenek megszervezni a szakaszos, időben elkülönített,
osztályonkénti ebédeltetést, vagy a lehetőség szerinti térbeni elkülönítést, melynek során az
osztályok egymástól való elkülönítésére helyezzék a hangsúlyt (például osztályoknak kijelölt
területek biztosításával). Amennyiben az adott intézményben a helyi adottságok miatt nem lehet
biztosítani az éttermi étkeztetés során az osztályok elkülönítését, az érintett osztályok számára
engedélyezhető az étkezés a saját osztályteremben. Amennyiben ez az intézkedés bevezetésre kerül,
az adott tantermek takarítására, fertőtlenítésére az étkezés(eke)t követően is fokozott figyelmet kell
fordítani.
5. KÜLFÖLDRŐL ÉRKEZŐ KOLLÉGIUMI TANULÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
5.1 Amennyiben a tanult a határátlépéskor házi karanténban tartózkodásra kötelezik, a kollégium
biztosítsa a tanuló elkülönített elhelyezését és ellátását.
5.2 A kollégiumi tanulók esetében a kollégiumnak biztosítania kell a megfelelő elkülönítést addig, amíg
a negatív teszteredmények rendelkezésre nem állnak.
5.3 A külföldről érkező tanuló Magyarországra való belépése az aktuális szabályok alapján lehetséges:
beléphet a magyar állampolgár, vagy a magyar állampolgárokkal egy megítélés alá eső külföldi
állampolgár. A magyar állampolgárokkal egy megítélés alá esik, vagyis az országba való belépés
szempontjából magyar állampolgárként kell kezelni azt is, aki magyar állampolgár családtagja, vagy
Magyarországon állandó tartózkodásra jogosult, valamint az ő családtagjaik, továbbá aki az
idegenrendészeti hatóság által kiadott, 90 napot meghaladó tartózkodásra jogosító engedéllyel
rendelkezik. Szintén karantén nélkül léphet az országba a határ 30 km-es sávjából ingázó tanuló.
6. KOLLÉGIUMI ELHELYEZÉSRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK
6.1 A kollégiumokba/diákotthonokba kizárólag egészséges, új típusú koronavírus megbetegedés
tüneteket nem mutató, magát egészségesnek érző személy költözhet be. A beköltözésénél a tünetek
esetleges meglétéről ki kell kérdezni a beköltöző tanulókat. Ennek dokumentálása és testhőmérés
szükséges.
6.2 A kollégiumokban/diákotthonokban lakó tanulók figyelmét fel kell hívni, hogy ha bármilyen
betegségre utaló panaszuk van, azt azonnal jelezzék a nevelőtanárnak. A tanulók
egészségvédelméért a kollégiumi/diákotthon a felelős a szülő helyett, ezért a lakókat naponta
kikérdezik(szóban) egészségi állapotukról és szükség szerint, panaszok esetén testhőmérséklet
mérést végeznek rajtuk, amit eltérés esetén dokumentálnak. A koronavírus megbetegedés tüneteit
mutató személyt azonnal el kell különíteni.
6.3 A beköltözési folyamatot úgy kell megszervezni térben és időben, hogy a minimum 1,5 méteres
védőtávolság folyamatosan betartásra kerüljön.
6.4 Az elhelyezés során törekedni kell arra, hogy az azonos tantermi órákat látogató tanulók kerüljenek
egy-egy kollégiumi szobában elhelyezésre.
6.5 A szobákban a létszámot a rendelkezésre álló férőhelyek kihasználására törekedve, a megfelelő
higiénés szabályok betartása mellett kell meghatározni. A kollégiumban/diákotthonban, ha zárt
térben rendezvény van, vagy több személy együttesen tartózkodik és a 1,5 méteres védőtávolság
nem tartható, a maszk használata javasolt. A közös használatú helyiségekben, így a konyhában és az
egészségügyi, fürdő- és illemhelyiségekben is térben és időben lehetőség szerint tartsák be a
bentlakók a távolságtartás szabályait.
6.6 Kollégiumonként/diákotthononként a férőhelyek 5%-át üresen kell tartani, elkülönítési és hatósági
karantén helyszín céljából. A pihenőterek, közös használatú helyiségek (bel- és kültéren egyaránt)
berendezéseinek számát szükség szerint csökkenteni kell a zsúfoltság elkerülése érdekében.
6.7 A közös használatú helyiségeket fokozottan kell takarítani és ajánlott rendszeresen fertőtleníteni. A
közösségi helyeknél virucid hatású kézfertőtlenítő készüléket kell elhelyezni, melyet folyamatosan
fel kell tölteni.
6.8 A kollégiumi/diákotthoni karanténban elhelyezett tanulók ellátását a járványügyi szabályoknak
megfelelően kell megszervezni.
6.9 Fertőzésgyanú esetére egy riasztási protokoll kialakítása szükséges, melynek segítségével az érintett
elkülönítése a lehető leggyorsabban megvalósul. Ezzel párhuzamosan az NNK honlapján elérhető
általános eljárásrend alapján szükséges az azonnali intézkedések megtétele.
7. ISKOLA EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS SZABÁLYAI
7.1 Az iskolai szűrővizsgálatok és az iskola-egészségügyi ellátás során az egyéb egészségügyi ellátásra
vonatkozó szabályokat szükséges betartani. Ennek megfelelően, amennyiben az egészségügyi
ellátás korlátozásának elrendelésére nem kerül sor, a szűrővizsgálatokat, és egyéb feladatokat
maradéktalanul el kell végezni.
7.2 A járványügyi készültség időszakában az iskola-egészségügyi ellátás védőnői vonatkozásban az
iskola-egészségügyi ellátásról szóló 26/1997. (IX.3.) NM rendelet 3. sz. melléklete, az egyeztetett
munkaterv, az oktatási intézményekre vonatkozó, valamint a járványügyi helyzetnek megfelelő
eljárásrend alapján történik, mely feltételezi a pedagógus, a védőnő, az iskolaorvos és a tanuló
folyamatos együttműködését.
7.3 A személyes találkozást igénylő teendők esetében – védőnői szűrővizsgálatok, tisztasági
vizsgálatok, védőoltások, védőnői fogadóóra – a feladatok elvégzése a fenti járványügyi
óvintézkedések (személyi higiéné, a használt eszközök fertőtlenítése, szellőztetés, zsúfoltság
kerülése, maszkhasználat) figyelembe vételével történik. A megfelelő szervezéssel (időbeli
ütemezés, pontos időpont megadásával) az eltérő osztályokban tanulók közötti találkozások számát
csökkenteni kell.
7.4 Az egészségügyi ellátás során be kell tartani az infekciókontroll szabályokat (a koronavírustól
függetlenül is), különös tekintettel az új koronavírus járvánnyal kapcsolatban az NNK által kiadott, a
járványügyi és infekciókontroll szabályokat tartalmazó Eljárásrendben részletezett utasításokat. A szűrővizsgálatok helyszínén (iskolaorvosi rendelő/védőnői szoba/szűrővizsgálati helyiség, védőnői
tanácsadó) biztosítani kell a szappanos kézmosás és a kézfertőtlenítés lehetőségét, gondoskodni kell
a fertőtlenítőszeres takarításról és a gyakori szellőztetésről.
7.5 Amennyiben az egészségügyi ellátás során a gyermeknél fertőzés tünetei észlelhetők, jelen
tájékoztató „Teendők beteg személy esetén” pontja szerinti intézkedések megtétele szükséges, mely
egyidejűleg kiegészítendő a vizsgálatok felfüggesztésével, a helyiség és az eszközök
fertőtlenítésével, és alapos szellőztetéssel.
8. TANULÓI HIÁNYZÁSOK KEZELÉSE
8.1 Annak a tanulónak az iskolai hiányzását, aki a vírusfertőzés szempontjából veszélyeztetett csoportba
tartozik tartós betegsége (például szív-érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, légzőszervi
megbetegedések, rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj- és vesebetegségek) vagy például
immunszupprimált állapota miatt, erről orvosi igazolással rendelkezik, és azt bemutatja, esetleges
hiányzását igazolt hiányzásnak kell tekinteni. Igazolt hiányzásnak tekintendő továbbá, ha a gyermek,
a tanuló hatósági karanténba kerül a részére előírt karantén időszakára.
8.2 Ezen időszakban a tanuló az otthona elhagyása nélkül, a pedagógusokkal egyeztetett kapcsolattartási
és számonkérési forma mellett részt vehet az oktatásban.
8.3 A gyermek, a tanuló távolmaradásával kapcsolatos valamennyi szabály a nevelési-oktatási
intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.)
EMMI rendeletben foglaltak szerint érvényes, azok betartása szerint szükséges eljárni.
9. TEENDŐK BETEG SZEMÉLY ESETÉN
9.1 Amennyiben egy gyermeknél, pedagógusnál, vagy egyéb dolgozónál fertőzés tünetei észlelhetők,
haladéktalanul el kell őt különíteni, egyúttal értesíteni kell az iskolaegészségügyi orvost, aki az
érvényes eljárásrend szerint dönt a további teendőkről. Gyermek esetén a szülő/gondvisdelő
értesítéséről is gondoskodni kell, akinek a figyelmét fel kell hívni arra, hogy feltétlenül keressék meg
telefonon a gyermek háziorvosát/házi gyermekorvosát. Azt követően az orvos utasításainak alapján
járjanak el.
9.2 A beteg gyermek felügyeletét ellátó személynek kesztyű és maszk használata kötelező.
9.3 Amennyiben felmerül a COVID-19 fertőzés gyanúja, fontos, hogy megfelelő felkészültséggel
rendelkező egészségügyi dolgozó kerüljön értesítésre. A háziorvos, házi gyermekorvos, illetve a
kezelőorvos jogosult a COVID-19 fertőzés gyanújára vonatkozóan nyilatkozni. Amennyiben fennáll
a gyanú, nekik kötelességük az NNK által kiadott aktuális eljárásrendnek megfelelően ellátni a
beteggel kapcsolatos teendőket.
9.4 A gyermek az iskolába – hasonlóan más megbetegedésekhez – kizárólag orvosi igazolással térhet
vissza, melyet az intézmények el kell fogadnia, azt saját hatáskörben nem bírálhatja felül.
9.5 Amennyiben krónikus betegséggel élő gyermek az új koronavírus okozta járványügyi helyzet miatt
speciális eljárást, védelmet igényel, erről a kezelőorvosnak kell döntenie, mely alapján a szükséges
intézkedéseket meg kell tenni.
10. INTÉZKEDÉSEK FERTŐZÉSSEL ÉRINTETT INTÉZMÉNYEK ESETÉBEN
10.1 Annak érdekében, hogy szükség esetén minden iskola felkészült legyen a munkarend
átalakítására, a nevelőtestületnek ki kell dolgoznia a saját protokollját és bevezetésére fel kell
készülnie. Ehhez kövessék az intézmények az Oktatási Hivatal honlapján közzétételre kerülő
módszertani ajánlást.
10.2 Az NNK - a területi népegészségügyi hatóság, azaz a Megyei/Fővárosi Kormányhivatal
népegészségügyi feladatkörben eljáró járási/kerületi hivatala által elvégzett járványügyi vizsgálat és
kontaktkutatás eredménye alapján – az azonnali intézkedésekről az EMMI Köznevelésért Felelős
Államtitkárságát tájékoztatja azon köznevelési intézmények, illetve feladatellátási helyek alapadatai
megadásával együtt, amelyekről bebizonyosodik, hogy az intézménnyel jogviszonyban álló tanuló,
pedagógus vagy egyéb személy tesztje koronavírus-pozitív.
10.3 Az adatok alapján az EMMI és az NNK közösen megvizsgálja, hogy szükséges-e elrendelni
az intézményben más munkarendet. Az intézményben a tantermen kívüli, digitális munkarend
bevezetéséről az Operatív Törzs dönt. Az intézmény a jogszabályok alapján arra jogosult szervtől
haladéktalanul tájékoztatást kap a döntésről. Az átállást okozó állapot megszűnése után az
intézmény jelzést kap arra, hogy térjen vissza a normál munkarend szerinti oktatás folytatására. A
további népegészségügyi döntéseket az NNK és az érintett szervezetek hozzák meg és hajtják végre.
10.4 A tantermen kívüli, digitális munkarendben a nevelés-oktatás, a tanulási folyamat
ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem
igénylő kapcsolatában – elsősorban digitális eszközök alkalmazásával – történik. A tanulók a
tantermen kívüli, digitális munkarend elrendelését követő naptól az iskolát oktatási célból nem
látogathatják.
10.5 Amennyiben egy nevelési-oktatási intézményben átmenetileg elrendelésre kerül a tantermen
kívüli, digitális munkarend, a gyermekfelügyeletet az érintett intézményben meg kell szervezni a
szülők támogatása érdekében. Amennyiben az intézményben objektív okokból nem szervezhető
meg a gyermekfelügyelet, arról a tankerületi központ gondoskodik.
10.6 A gyermekfelügyelet során a gyermekétkeztetési feladat ellátójának változatlanul
biztosítania kell a gyermekétkeztetést.
10.7 A közneveléssel összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 417/2020. (VIII.
30.) Korm. rendelet 26.§ értelmében a koronavírus-világjárvány által okozott fertőzés vagy fertőzött
személyek megjelenése a nevelési-oktatási intézményben a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi
CXC. törvény 30. § (5) bekezdése szerinti megyére, fővárosra kiterjedő veszélyhelyzetnek minősül.
Ennek megfelelően koronavírus érintettség esetén az adott intézményben vagy település
intézményeiben csak az Oktatási Hivatal rendelhet el rendkívüli szünetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése